Autismecoaching


Voor wie?
- een persoon met autisme of kenmerken van autisme (een diagnoseverslag is niet verplicht) VANAF 11 jaar/5de leerjaar.
- ouder(s) van een kind (of meerdere kinderen) met autisme (ook plusouders bij nieuw samengestelde gezinnen)
- een partner van een persoon met autisme
- een gezin met één of meerdere personen met autisme
- vrienden of familie van iemand met autisme
- de school van een kind/jongere met autisme
- de werkgever van een persoon met autisme
Wat doen we?
Autismecoaching kan bestaan uit één of meer aspecten, op basis van de hulpvraag. We onderscheiden algemeen onderstaande begeleidingsaspecten. Deze kunnen samen en individueel aangevuld in het coachingplan voorkomen op basis van de persoonlijke noden.:
- psycho-educatie van de cliënt en de omgeving: informeren over autisme (ASS)
- Hoe ga ik om met iemand met autisme in het gezin? (tools aanreiken)
- levenscoaching bij autisme (sociaal-emotionele ontwikkeling, schoolloopbaan, vriendschappen, relaties, stage, job, gezin, vrije tijd)
- Wat is autisme voor mij? Hoe ga ik om met moeilijke momenten/met een vol hoofd? (thuis, op school, op het werk...)
- Waarom reageert mijn kind/partner/broer/zus... zo? Waarom is dit specifiek bij hem/haar zo? Hoe kadert dit binnen autisme?
- executieve functies ondersteunen en ontwikkelen (impulsieve reacties, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, taakinitiatie, planning , organisatie, timemanagement...)
- Wie ben ik nog, naast een persoon met autisme? Talenten en mogelijkheden? (zelfkennis, zelfvertrouwen, aanvaarding)
- Wat maakt dat ik het als ouder zo moeilijk heb in de omgang met mijn kind met autisme? Waar liggen mijn noden? Waar loop ik vast?
- Hoe vinden we samen rust in ons gezin met iemand met autisme? Welke tools gebruiken we? Hoe kunnen we deze vastzetten?
- ...
Bij onze methodes, technieken, strategieën en tools maken we gebruik van de meest recente inzichten op 'het voorspellende brein en autisme'.